11
maart
2019
|
15:00
Europe/Amsterdam

Update 15.00 - 1500 stormschades bij verzekeraar Interpolis

Maandagmidddag om 15 uur is het bij de schademeldcentrale van Interpolis nog steeds druk, al neemt het aantal telefoontjes iets af. Stond de teller vanochtend nog op 500 schademeldingen, inmiddels is dit bijna 1500. Veruit de meeste schades komen uit Brabant en Zeeland. Particuliere klanten van Interpolis zorgen voor de grootste piek in aantal meldingen. Inmiddels noteert de verzekeraar 1100 particuliere incidenten.

Zo’n 200 agrarische bedrijven hebben schade ondervonden door de storm, waaronder zo’n 50-tal glas- en tuinbouwbedrijven. Ook overige bedrijfsmatige panden bleven niet ongeschonden. 150 keer werd een schade gemeld, waar het normaal op een maandag blijft steken op zo’n 75 meldingen.

De meeste schades ontstaan door omgewaaide bomen, schuttingen en rondvliegende dakpannen. Maar ook zonnepanelen en dakplaten zijn losgeraakt door de harde wind. Niet alleen veroorzaakt dat schade aan daken, maar ook op de grond zorgt dit voor overlast en gevaarlijke situaties.

Hoe hoog het uiteindelijke schadebedrag is, kan Interpolis op dit moment nog niet zeggen.

Tips voor de komende dagen
De komende dagen blijft de wind stevig. Daarom raadt Interpolis aan om losliggend puin zo veel mogelijk op te ruimen. Denk aan afgebroken takken, losgekomen dakpannen, etc. Een keer schade is al vervelend genoeg! Maak wel even een foto van een schadesituatie, zodat je altijd aan je verzekeraar kunt laten zien hoe een schade is ontstaan. En let op: eigen veiligheid gaat boven alles.

- Als het rondom jouw huis/bedrijf erg tekeer is gegaan, is het verstandig – zodra het weer het toelaat – de dakbedekking te inspecteren. Controleer het dak op losliggende dakpannen (of laat dit doen), en controleer bij platte daken of de loodslabben en naden nog intact zijn.

- Als de schutting scheef staat, stut deze dan met stevige palen totdat een permanentere oplossing voorhanden is (zoals vervanging).

- Herstel schade aan daken en ruiten zo snel mogelijk. Dek als noodoplossing de schade zo goed mogelijk af met afdekzeil.

Extra bezetting bij Interpolis schademeldcentrale
Ook de komende dagen zet de verzekeraar nog extra personeel in om de vele schademeldingen af te handelen. De wachttijd is inmiddels minder lang aan de telefoon (rond de 3 minuten). Online kan men echter altijd terecht via https://www.interpolis.nl/service/schade-melden.