14
juli
2010
|
00:00
Europe/Amsterdam

Verzekeraar Interpolis blijft druk met schademeldingen door noodweer

Tilburg, 14 juli 2010 - Als gevolg van het noodweer dat afgelopen dagen over Nederland trok is het aantal schademeldingen bij Interpolis verder opgelopen naar ruim zesduizend. Zowel particuliere - als zakelijke klanten hebben schade door hevige regenval, windhozen en hagel, maar ook door blikseminslag. De omvang van de schade bij klanten van Interpolis is ruim twaalf miljoen.

Het weekend en maandag kwamen de schademeldingen uit het hele land. Daarna waren het vooral klanten uit Groningen, de oostelijke provincies en Limburg die last hadden. Het noodweer veroorzaakte vooral schade aan gebouwen, bijvoorbeeld doordat kelders vol met water liepen of weggewaaide dakpannen en bomen die tegen gevels aan waren geblazen. Agrariërs maakten melding van schade aan gewassen. Daarnaast liep het aantal schades door inductie flink op. Blikseminslag vernielde elektronische apparatuur en veroorzaakte kleinere en grotere branden. Bijvoorbeeld in Groningen brandde een woonhuis totaal uit.

Om de schades van klanten zo snel mogelijk in behandeling te nemen had Interpolis op dinsdag 160 medewerkers aan de telefoon. Sinds gisteren zijn de experts van Interpolis op pad. Zij zorgen ervoor dat de grotere schades zo snel mogelijk worden opgelost. De komende dagen en volgende week volgen de minder ernstige schades. In totaal zullen ongeveer achthonderd klanten van Interpolis worden bezocht. Voor een belangrijk deel gebeurt dit door eigen experts, maar ook door externe bureaus.

Noodweer dat gepaard met stevige buien, hagel, windhozen en onweer komt vaker voor in Nederland, maar meestal eerder in het jaar. Het voorjaar en het begin van de zomer zijn tot afgelopen weekend vrij rustig verlopen. Het noodweer waar we nu mee zijn geconfronteerd heeft aan die rust een einde gemaakt. Interpolis verwacht dat het ook de komende dagen nog druk zal blijven.