Iedere ondernemer komt er vroeg of laat mee in aanraking: facturen die te laat of helemaal niet betaald worden. Interpolis vroeg zich af hoe bedrijven zich beschermen tegen wanbetalers en peilde dit op LinkedIn.
Wanbetaling komt namelijk steeds vaker voor. Sterker nog: acht op de tien kleine en middelgrote bedrijven kregen in 2013 te maken met oninbare vorderingen als gevolg van faillissement van een opdrachtgever. Zijn ondernemers zich eigenlijk wel voldoende bewust van de risico’s die ze lopen?
Kost wanbetaling je de kop?
De vraag die iedere ondernemer zichzelf volgens Theo van Dijk, directeur Interpolis Kredietverzekeringen, dan ook moet stellen: ‘Wat gebeurt er met mijn bedrijf als mijn twee grootste debiteuren niet kunnen betalen? Overleef ik dat of kost dat mijn bedrijf de kop? Als het erop lijkt dat wanbetaling het einde van eigen bedrijf zou betekenen moeten direct maatregelen worden getroffen.’
Relatie met de klant
Een actief debiteurenbeleid is echter een must. Neem bij te late betaling dan ook direct contact op met de klant. De ervaring leert dat bellen in zo’n geval beter is dan mailen. Maak concrete afspraken over betaling en bewaak die secuur. Worden afspraken niet nagekomen? Neem dan wederom persoonlijk contact op en spreek een concrete deadline af.
De meest gehoorde smoezen
Er zijn ook klanten die de schuld bij de ondernemer leggen: ‘Ik heb de factuur nooit ontvangen.’ In zo’n geval kan het verstandig zijn om een volgende factuur aangetekend te verzenden.
Voorkomen beter dan genezen
Voorkomen is altijd beter dan genezen. Het belangrijkste is dat ondernemers zich bewust worden van de risico’s die ze lopen, benadrukt ook Van Dijk. ‘Als we aan ondernemers vragen wat ze van belang vinden dan zeggen ze bijna nooit “verzekeren”. Ondernemers willen in eerste plaats continuïteit voor hun bedrijf. Maar dan moeten er wel preventieve maatregelen worden getroffen.’
Kijk bijvoorbeeld eens naar onze preventietips en de Voorwaardencheck. Ook hebben we het gratis whitepaper Focus op creditmanagement, negen tips om uw creditmanagement te verbeteren.
Verzeker alleen wat ertoe doet
Verzekeren is de laatste stap, kijk als ondernemer eerst eens goed naar de risico’s die je loopt en de maatregelen die je zelf kunt treffen. Verzeker ook alleen de risico’s die je niet zelf kunt dragen. Kortom: verzeker alleen wat er toe doet!