Tilburg,
30
juni
2017
|
11:22
Europe/Amsterdam

Nachtmerrie komt uit, thuis ingebroken tijdens de vakantie

leestijd 2,5 minuut

Een klant ontdekte bij thuiskomst van zijn vakantie dat er thuis was ingebroken. En niet alleen bij hem...
Ook bij vrienden met wie ze samen dezelfde vliegreis hadden gemaakt. Wat een domper! Het was de eerste echte vliegvakantie die ze als gezin maakten. Natuurlijk konden we de schade direct regelen. De klant is meteen geholpen, en de meeste van de gestolen spullen konden we vervangen voor nieuwe. Een geluk bij een ongeluk!

Het mysterie van de woninginbraak
Toch vond de klant het raar dat er op twee afzonderlijke adressen was ingebroken tijdens precies dezelfde vakantie. Had het misschien met elkaar te maken? De klant had geen idee.
Ze waren voorzichtig geweest met het plaatsen van vakantieberichten op Facebook. Het huis maakte een bewoonde indruk door gebruik van tijdschakelklokken en ‘slimme verlichting’. Zelfs de gordijnen sloten vanzelf. Tot slot hadden ze buren gevraagd de post op te ruimen en een oogje in het zeil te houden. Hoe kon het dan dat inbrekers precies wisten dat ze dáár moesten zijn?

Persoonlijke informatie voor het oprapen
Uiteindelijk kwamen we op iets uit waar de klant zelf niet bij stilstond. Alle gezinsleden (en ook hun reisgenoten) hadden koffers ingecheckt op de luchthaven. Bij aankomst op de vakantiebestemming viel het al op dat het lang duurde voordat de koffers van de band rolden. Maar ach, alle tijd – het is immers vakantie! De reden dat het lang duurde? Vermoedelijk heeft iemand op de aankomstluchthaven, bij de bagageband, de kofferlabels stuk voor stuk nagekeken op persoonlijke informatie. Zoals thuisadressen. En die persoon heeft dat doorgespeeld aan een ‘vriendje’ hier in Nederland, een paar duizend kilometer verderop. Want: als de koffers op een warme vakantiebestemming zijn, dan zijn de eigenaren dat ook. En die zijn dan gegarandeerd de rest van de week niet thuis.

Slim gebruik van kofferlabels
We gaven onze klant het advies om bij een volgende vliegvakantie, bij de heenreis alleen een telefoonnummer en eventueel het hoteladres op het label te schrijven. Raakt de koffer vertraagd? Dan weet de vinder wél hoe hij snel contact kan opnemen, maar niet welk adres in Nederland tijdelijk onbewoond is. Pas tegen de tijd dat de thuisreis begint, is het slim om het thuisadres op het label te zetten. Hopelijk wordt hierdoor voor deze klant – én voor hun vrienden – de volgende thuiskomst van vakantie ook nét een beetje beter dan de vorige!

Nog meer tips:

  • Stop waardevolle of diefstalgevoelige spullen niet in je grote vliegtuigkoffer maar in je handbagage. Zo verklein je het risico op diefstal of schade, omdat je er beter op kunt letten.

  • Laat waardevolle zaken die je niet nodig hebt, thuis. Neem je ze toch mee? Zorg dat je ze altijd bij je houdt. Is dat lastig? Berg ze dan op in bijvoorbeeld een kluisje op je hotelkamer of bij de receptie.

  • Op steeds meer plekken kun je betalen met je bankpas of creditcard. Neem tijdens je reis geen grotere bedragen mee dan nodig. omdat je daarmee het risico op verlies of diefstal vergroot.

  • Verdeel je reisbagage en kostbaarheden als je met meer personen reist over meerdere koffers. Raak je een koffer kwijt, dan heb je altijd nog ondergoed en kleding voor de eerste dagen.

  • Probeer je huis zo ‘bewoond’ mogelijk achter te laten. De tweede auto van de buren op je oprit, gordijnen niet twee weken dag en nacht potdicht laten, post laten weghalen bij de voordeur en ’s avonds een lichtschakelaar.

  • Meer tips voor een veilige vakantie vind je op onze website.

Marcel is schadeadviseur en daarnaast kwaliteitmedewerker bij Interpolis. Elke dag spreekt hij klanten, en doet zijn best ze zo goed mogelijk te helpen bij allerlei soorten schade. Ook luistert hij regelmatig mee met collega’s, om ze te helpen hun gesprekken klantgericht en correct te laten verlopen. Hij vindt het heerlijk om zo samen te werken, en het voor al onze klanten elke dag nét een beetje beter te doen dan de dag ervoor.
redactie