LEIDEN,
26
februari
2018
|
10:44
Europe/Amsterdam

“Ondernemers zeggen vaak tegen mij dat je je helemaal niet kunt voorbereiden op een storm”

Blog Willem Snoeker Interpolis

“Als de temperatuur daalt, pas je je kasklimaat aan. Als het sneeuwt, stook je je dek af. Als het waait, doe je je luchtramen dicht. Maar als het zo stormt als vorige maand…..daar kun je je niet 100% op voorbereiden. Als net die gigantische windvlaag met een kracht van 130 km vanuit de juiste hoek over jouw bedrijf waait, heb je gewoon pech. Zo waait de wind….

Je zit als ondernemer uiteraard niet te wachten op stilstand van je bedrijf. Maar wat kun je dan wel doen om een beginnende schade te voorkomen? En wat kun je nú doen om voorbereid te zijn als een storm toch schade aanbrengt? Want laten we eerlijk zijn, die kas moet zo snel mogelijk weer dicht. Sta je er wel eens bij stil wat je nu kunt regelen om een reparatie snel en veilig uit te voeren? Een storm die we op 18 januari zagen, komt gemiddeld 1 keer in de 10 jaar voor, maar een ‘normale’ storm of flinke wind veel vaker.

Een schade begint altijd in de zwakste plek van de kas
Als je weet wat die zwakste plek in je kas is, kun je hier actie op nemen. Realiseer je dat een flinke storm of windhoos in 1 klap een grote hoeveelheid ruiten kan vernielen. Realiseer je ook dat de reparatie na een storm veel meer problemen oplevert dan je zou denken. Want professionele beglazers kunnen niet altijd snel op alle plaatsen hulp bieden, hun capaciteit is flink afgenomen. Dan kun je je voorstellen dat herstel vertraging oplevert. Dit heeft gevolgen voor het kasklimaat en de gewassen.

Ik weet zeker dat onderhoud de zwakste schakel kan versterken!
Optimale productie en rendement zijn voor elke ondernemer belangrijke doelstellingen. Niemand zit te wachten op storingen en vertragingen in productie. Een onderhoudsplan kan helpen. Denk dan bijvoorbeeld alleen al aan het tijdig vervangen van gebroken ruiten. Lees maar eens hoe collega ondernemer Theo Akerboom (freesiateler) het onderhoud van zijn kassen aanpakt.

Goed onderhoud helpt, een goede voorbereiding op ‘het ergste’ na kasschade ook
Bedenk eens welke maatregelen nodig zijn om je kas snel dicht te maken als een flinke storm over je bedrijf heeft geraasd. Heb je dan genoeg reparatiesets of voorraad glas paraat? Is een noodplan, waarbij je vooraf afspraken maakt over herstel, zodat je sneller in bedrijf bent, een passende oplossing?
Ik hoor ook vaak dat zelf tijdelijk herstel uitvoeren niet meer van deze tijd is. Maar als het te lang gaat duren dat er iemand komt (en dat is al gauw), gaan we toch zelf aan de slag. Nu nadenken wat er nodig is om tijdelijk herstel in die gevallen veilig uit te voeren is van groot belang.

Je kunt je best voorbereiden op een storm!
Als je dan toch de pech hebt dat je bedrijf flink wordt getroffen, weet je zeker dat je er alles aan hebt gedaan om snel weer in bedrijf te zijn. Dat helpt en voorkomt onveilige situaties”.

Willem Snoeker, sectormanager