20
april
2022
|
07:00
Europe/Amsterdam

Interpolis: Fietshelm moet hersenletsel e-bikers voorkomen

Woensdag 20 april is de eerste Landelijke Dag van de Fietshelm. Verzekeraar Interpolis en de vereniging Artsen voor Veilig Fietsen roepen op deze dag op tot het standaard dragen van een fietshelm op de fiets. Het aantal fietsers met ernstig letsel is in tien jaar tijd (2012-2021) met 29 procent gestegen, blijkt uit recent onderzoek van VeiligheidNL. Het dragen van een fietshelm kan bij een ongeluk veel leed voorkomen, zeker bij kwetsbare fietsers zoals kinderen en (oudere) e-bikers. Met de Landelijke Dag van de Fietshelm willen de initiatiefnemers het dragen van een helm de norm maken. Nelly Vollebregt, voorzitter Vereniging Verkeersslachtoffers, en Marcel  Schut overkwamen allebei een heftig fietsongeval. Ze onderstrepen het belang van het dragen van een fietshelm.  

Actie nodig om oplopend letsel te voorkomen

Chantal Vergouw, Directievoorzitter van verzekeraar Interpolis: ‘Jaarlijks belanden er 73.000 fietsers op de spoedeisende hulp vanwege een ongeluk. Speciale zorgen hebben wij over het toenemend aantal e-bikers. We zien in onze portefeuille dat het aantal bezitters van een e-bike toeneemt. Daarbij vrezen we dat het leed en de kosten, voor de e-biker, voor hun familie en voor de maatschappij groter gaat worden door fietsongevallen. In onze ogen veel te groot. Het is een groeiend probleem waar we met elkaar iets aan moeten doen. Als Interpolis gaan we ons de komende tijd inspannen om e-bikers te overtuigen en te verleiden om de fietshelm op te zetten. In landen om ons heen zien we dat het werkt. Het dragen van een fietshelm op de elektrische fiets moet en kan net zo normaal worden als het omdoen van de autogordel. Deze dag markeert het startpunt waarop we Nederland bewust willen maken van de noodzaak van het dragen van een fietshelm’.

Uit cijfers van VeiligheidNL blijkt dat er in 2021 bijna 50.000 fietsslachtoffers waren met ernstig letsel. Van de fietsslachtoffers in 2021 op een gewone fiets droeg drie procent een helm en op een elektrische fiets twee procent.

Eerste dag van de Fietshelm

Met de Landelijke Dag van de Fietshelm onderstreept initiatiefnemer Artsen voor veilig Fietsen het belang van het dragen van een fietshelm op de fiets. Marcel Aries, mede-initiatiefnemer en neuroloog-intensivist zegt: 'Een helm opzetten is een goede manier om de kans op hersenletsel fors te verkleinen. Wij als Artsen voor Veilig Fietsen zien dagelijks wat de gevolgen zijn van fietsongevallen. De verkeersveiligheid van fietsers moet verbeteren en daarvoor zijn veranderingen in ons gedrag nodig. Fietsers moeten het dragen van een helm normaal gaan vinden. Daarom pleiten wij voor dat dit de norm wordt.'

Fietshelm dragen moet de norm worden

Het dragen van een fietshelm vermindert het hoofdletsel aanzienlijk. Chantal Vergouw: ‘We weten uit onderzoek (Høye, 2018) dat het gebruik van fietshelmen hoofdletsel vermindert met 48 procent. Het totaal aantal dodelijk verongelukte of ernstig gewonde fietsers vermindert door het dragen van een helm met 34 procent. Daarnaast weten we uit resultaten dat fietsers op een elektrische fiets vaak erger en meervoudig gewond raken en hebben ernstiger hersenletsel dan fietsers op een niet-elektrische fiets. Ik maak mij grote zorgen als ik zie dat het aantal slachtoffers van verkeersongevallen met de fiets jaarlijks toeneemt. Terwijl we weten dat we dit aantal kunnen verminderen als fietsers een helm dragen. Daarom roepen wij samen met de vereniging van Artsen voor Veilig Fietsen op om de norm te maken van het dragen van een helm in het verkeer. Vooral als je op een elektrische fiets rijdt. Zo zorgen we er samen voor dat iedereen veilig kan deelnemen aan het verkeer.’

‘Ik draag nu een helm om hoofdletsel te voorkomen’

Een voorbeeld van een fietser die uit eigen ervaring weet hoe belangrijk het is om een helm te dragen is Marcel Schut uit Amsterdam. Schut vertelt: ‘Ik fietste op een zondag richting de Arena op mijn phatbike. Ik reed op een recht stuk fietspad met niemand voor mij. Plotseling hoorde ik iemand roepen. Ik remde abrupt en vloog daardoor over het stuur van mijn fiets heen. Ik greep direct naar mijn hoofd om deze te beschermen. Gelukkig viel het letsel mee en was alleen mijn schouder uit de kom door de klap. Ik heb daarna direct een helm gekregen. Zelf vind ik het vreselijk om een helm te dragen, maar ik doe het wel om hoofdletsel te voorkomen.’

Nelly Vollebregt uit Leerbroek, voorzitter van Vereniging Verkeersslachtoffer. Ze vertelt: ‘Op een zomerdag werd ik aangereden op mijn racefiets door een 19-jarige automobilist die op een drie meter brede kanaaldijk, muziek zat te scrollen op zijn mobiel. Door de klap raakte ik de motorkap van zijn auto en belandde ik via het autodak aan de rand van het kanaal. Ik had allerlei breuken, scheuren en bloedingen en lag dagen in coma. In de eerste nacht is er een bloeding in mijn hersenen gemonitord. De artsen zeiden dat ik zonder fietshelm absoluut hersenschade zou hebben opgelopen.’

Welke fietshelm?

Er komt steeds meer aandacht voor het nut van het dragen van een fietshelm voor e-bikers. Lees hier meer over het aanschaffen van een goede fietshelm.