“Cyberrisico’s zijn voor ondernemers steeds nadrukkelijker aanwezig. Cyberincidenten vormen één van de belangrijkste bedreigingen voor de continuïteit van een MKB-onderneming”, aldus Arné van den Boom, commercieel directeur van Interpolis. “Waren voorheen vooral multinationals doelwit van cybercrime, tegenwoordig worden steeds vaker MKB-‘ers getroffen door deze vorm van criminaliteit. Ook hun bedrijfsvoering hangt steeds meer af van werkende ICT-systemen.”
De stampvolle zaal ondernemers werd geboeid door Pim Takkenberg, directeur van cybersecuritybedrijf Northwave, Jesse van der Putte, coördinerend fraudeofficier van Justitie Noord-Holland en Michael Tong Sang, ICT Security consultant bij Ultimum. Deze laatste voerde tijdens de sessie een hack uit onder de aanwezigen om te laten zien hoeveel mensen via hun mobiele telefoon zeer eenvoudig te hacken zijn. Ook een demonstratie hoe een onschuldig ogende USB-stick in twee seconden een laptop kan overnemen zonder dat de eigenaar er iets van merkt.
De mens is de zwakste schakel
“Hackers zijn niet de boeven die we uit zweterige kamertjes van de tv kennen, maar gewoon mensen zoals ieder ander”, aldus Takkenberg. “Veelal zijn het pubers die op het internet in systemen willen inbreken om te laten zien hoe goed ze zijn. Daarnaast is er de categorie die simpelweg geld wil verdienen door bedrijven af te persen, of door niet te leveren wat beloofd is op bijvoorbeeld Marktplaats. Ook ruzie komt vaak voor: mensen die een voormalig werkgever online stalken of via ICT-kanalen in diskrediet willen brengen. Hackers zijn vaak op zoek naar de zwakste schakel in de ICT-beveiliging.”
Die zwakste schakel is de mens. Gelukkig kun je als ondernemer zelf veel doen om digitaal weerbaarder te worden, weet Van den Boom. “Een cyberincident leidt vaak tot reputatie- en merkschade. Om deze schade te herstellen, is een gelduitkering niet voldoende. Voorkomen is beter, vindt Interpolis. Het begint bij weten waar voor jouw onderneming de risico’s liggen. De CyberPreventieDienst van Interpolis kan je daarbij helpen. Vervolgens kun je met relatief eenvoudige middelen én een beetje eigen discipline om de maatregelen up to date te houden al veel ellende voorkomen.” Bijvoorbeeld door simpel goede en gevarieerde wachtwoorden te gebruiken en deze steeds weer te verversen. Sla wachtwoorden ook niet op in e-mails of online.