28
september
2010
|
00:00
Europe/Amsterdam

06-Polsbandjes Interpolis en Reddingsbrigade zorgen voor daling in aantal vermiste kinderen.

,  - 

Tilburg, 28 september 2010 - Reddingsbrigade Nederland heeft in de afgelopen zomer 10.691 hulpverleningsacties uitgevoerd. Dat is het hoogste aantal in een seizoen dat tot nu toe is geregistreerd. Positief was de daling van het aantal vermiste kinderen ten opzichte van het recordjaar 2009: van 961 naar 677.

De grote strandcampagne met Interpolis, waarbij 200.000 polsbandjes voor kinderen werden uitgedeeld, heeft ertoe bijgedragen dat de stijging van de afgelopen jaren tot staan is gebracht.

 

Trends oorzaak toename hulpacties

De Reddingsbrigade registreert van eind juni tot en met begin september alle hulpverleningen die zij uitvoert. Enkele trends dragen bij aan de noodzaak om vaker op te moeten treden. Zoals de achteruitgang van de zwemvaardig­heid van kinderen, minder toezicht van de eigen ouders en het daardoor zoek raken van meer kinderen en een stijging van de watersportactiviteiten langs de kustlijn en op recreatiewater, waarbij ook meer ongelukken gebeuren.

 

Preventiecampagne Interpolis positief

Directeur Raymond van Mourik is vooral blij met de daling van het aantal zoekgeraakte kinderen. ‘Vorige jaar steeg dat aantal voor het derde jaar op rij enorm, nu daalt het gelukkig weer. Met alle risico’s op en rond een strand is zo’n kwetsbare categorie een grote zorg. Natuurlijk speelt het matige weer aan het einde van de zomer een rol, maar we hebben gemerkt dat de preventiecampagne met de 200.000 Interpolis-polsbandjes ook heel positief heeft gewerkt!’

 

Vrijwilligerswerk door professionelen

Van Mourik: ‘Met bijna 1000 geregistreerde hulpacties per week doet de Reddingsbrigade niet onder voor welke andere professionele hulpdienst dan ook, maar tegen veel lagere kosten. Veel mensen denken nog steeds dat die hulp vanzelfsprekend is. Maar het is voor 95% vrijwilligerswerk door professioneel opgeleide mensen!’

 

Samen sterk

Interpolis en Reddingsbrigade Nederland vonden elkaar in hun gezamenlijke doelstelling: preventie. Interpolis maakt zich als verzekeraar al jaren sterk voor het zoveel mogelijk beperken en voorkomen van schades. De Reddingsbrigade heeft als missie het voorkomen en bestrijden van de verdrinkingsdood. Door het geven van voorlichting en het houden van preventief toezicht op en rond het water kan het aantal noodzakelijke reddingen worden beperkt. Door een partnership aan te gaan, verwachten de verzekeraar en de levensreddende organisatie nog beter invulling te kunnen geven aan deze laatste doelstelling. Bijvoorbeeld met gezamenlijke acties op de Nederlandse stranden. Maar ook door strategisch advies van Interpolis, hulp bij het werven van donateurs en vrijwilligers, het leveren van bijdrage aan de opleidingen, het hulpverleningsmateriaal en de sportvorm van de Reddingsbrigade.

 
.