Blog ,
03
november
2016
|
14:53
Europe/Amsterdam

Een slappe kop koffie

Sara is een echte koopjesjager en altijd op zoek naar de beste deal. Ze heeft eerder in de winkel een mooi espressoapparaat gezien met alle snufjes erop en eraan. Ze ziet zichzelf al helemaal zitten in de ochtend op haar balkon met een lekkere cappuccino van vers gemalen bonen. Dat is toch een stuk luxer dan de oploszakjes die zij nu gebruikt. Het apparaat kost € 749,-. Op internet kijkt ze ook nog rond voor een lagere prijs.

Goede deal op Marktplaats
In een webshop komt Sara het apparaat tegen voor de prijs van € 625,-. Ze staat op het punt haar bestelling te plaatsen, maar besluit toch nog even op Marktplaats te kijken. Al snel komt ze een advertentie tegen van Dave met hetzelfde espressoapparaat voor € 500,-. Die deal kan ze niet laten schieten! Nadat Sara per e-mail contact heeft gehad met de verkoper en er gegevens zijn uitgewisseld, haalt ze die week erna het apparaat op. Het apparaat ziet er goed uit, er zit geen krasje op! Ze laadt het apparaat in haar auto en betaalt het bedrag direct contant. Eenmaal thuis zet ze direct haar eerste kop cappuccino. Dat smaakt naar meer!

Miskoop
Ze merkt al snel dat de functie om cappuccino te maken niet altijd even goed werkt. Ze belt Dave boos op en geeft aan dat ze erg ontevreden is over haar aankoop. Dave zegt dat hij nooit cappuccino dronk dus dat hij dit niet wist. Hij geeft aan dat hij het vervelend vindt voor Sara, maar daar blijft het bij.

Wat mocht Sara verwachten
Sara neemt contact op met Stichting Achmea Rechtsbijstand (SAR) om haar situatie te bespreken en advies in te winnen. Kan ze nog iets ondernemen tegen Dave om haar geld terug te krijgen? De jurist van SAR legt uit dat haar rechten bij een tweedehands aankoop bij een particulier anders zijn dan bij de aankoop bij een bedrijf. Er mag minder verwacht worden. Ook moet degene die een aankoop doet beter onderzoek doen naar de staat van het product, zeker nu er in de advertentie verder niets vermeld stond. Als het apparaat maar soms blijft hangen is dit een kleine afwijking. Ook had Sara de verkoper kunnen vragen of alle functies goed werkten. Iets dat zij niet gedaan heeft.

Toch een oplossing
Sara begrijpt dat zij niet heel sterk staat. Toch neemt de jurist namens Sara contact op met Dave. In overleg wordt afgesproken dat Sara een deel van het aankoopbedrag, namelijk € 150,- euro, terug krijgt. Voor Sara een goede oplossing nu het hiermee helemaal een koopje betreft. Voor dit bedrag kan ze het apparaat eventueel laten nakijken.

Samenwerking Interpolis en Stichting Achmea Rechtsbijstand
Interpolis laat juridische geschillen voor de Rechtsbijstandverzekering behandelen door de onafhankelijke Stichting Achmea Rechtsbijstand. Deze Stichting heeft ruim 500 juristen in dienst die allemaal hun eigen vakgebied hebben. Samen met de jurist die uw zaak behandelt, kiest u de oplossing die het beste past bij uw situatie.

Lees meer over de Rechtsbijstandverzekering van Interpolis.