Leiden,
22
december
2017
|
15:50
Europe/Amsterdam

Eduard Paarlberg: “Ik dwing mijzelf tweewekelijks langs de apparaten te lopen”

“Er gaat zat mis. Iedere dag. Motoren die doorbranden, v-snaren die verweerd zijn en al 20 jaar draaien. Het is moeilijk regelmaat van onderhoud in te bouwen. Toch wil ik dat wel. Die apparaten zijn onderdeel van het dagelijkse werk. Ik heb dat graag onder controle want op oponthoud zit je niet te wachten” dat zegt Eduard Paarlberg, bollenteler uit St. Maarten.

 


“En ik zit met het probleem”
Eduard vertelt over zijn worsteling om onderhoud onderdeel te laten zijn van zijn dagelijkse werkzaamheden. Het blijft lastig want als de omvang van je bedrijf groter wordt weet je niet meer wat er gebeurt. “En ik zit met het probleem”, aldus Eduard. 10 jaar geleden deed hij het allemaal zelf. Een werknemer heeft het onderhoud inmiddels al weer wat langer in beheer. Maar wat als hij ziek wordt of vertrekt? "Ik zie nu dat het belangrijk is kennis op te bouwen én vast te leggen zodat we het kunnen overdragen”.

“Ik dwing mijzelf tweewekelijks langs de apparaten te lopen”
Eigenlijk zou je dat dagelijks moeten doen, maar daar komt het niet van erkent de ondernemer. De procescomputer waarin alles genoteerd wordt rondom storingen loopt hij wel dagelijks af. Van alles wat afwijkt komt er een melding op het scherm. Bijvoorbeeld bij de temperatuur. 9 van de 10 keer is het loos alarm. Toch is het goed hier naar te blijven kijken want soms moet er iets vervangen worden of gerepareerd. Twee wekelijks loopt hij zijn ronde langs alle vast opgestelde apparaten waaronder ook de verwarmingsketels, compressors, koelmotoren en luchtkleppen. Daarnaast vraagt hij het personeel hem te vertellen wat er mis gaat. Paarlberg vertelt over het systeem dat hij heeft bedacht om ook door het jaar heen in beeld te brengen hoe zijn apparaten ‘het doen’. De apparaten hebben een nummer gekregen. Is er een storing dan maken we daar in een logboek melding van. Op die manier leren we over de status van de systemen. Zijn er vaker storingen dan zien we dat niet meer als incident maar is er echt een probleem.

Met elkaar bespreken, evalueren. Je moet er bovenop zitten
Op het bedrijf van de ondernemer worden lange dagen gemaakt. Beter is het dat er dan geen oponthoud is door uitval van apparaten, of erger brand. “Het moet gewoon werken”, aldus Paarlberg. Het is goed om dan juist zo’n storingenoverzicht eens met elkaar te bespreken en tegen de werkzaamheden aan te houden. Zo wil hij ook graag de processen een keertje te beschrijven. Wat gebeurt er nou als de verwerkingslijn draait? Welke kleine en grote handelingen moeten er uitgevoerd worden om er voor te zorgen dat het netjes blijft draaien? Daarmee wordt duidelijker wat zij zelf kunnen regelen, waar hulp bij nodig is én hoe dat georganiseerd wordt. Gelukkig zijn er ook veel leveranciers die servicecontracten bieden. Want dat je niet alles zelf kunt daarvan is de ondernemer van overtuigd. “De elektrakeuring, die zou ik wel ieder jaar willen. We hebben zoveel afhankelijkheden, daar mag het zeker niet mis gaan. “

Hoe pakt u dat aan? Een plan? Gewoon doen.
Goed onderhoud heeft veel voordelen. Zo zijn er in de afgelopen jaren aanzienlijk minder watersilo’s geklapt door regelmatige keuringen, en zijn door de uitvoering van elektrakeuringen minder branden ontstaan. Hoe zorgt u voor een veilig gebouw en goed functionerende apparatuur? Maakt u een onderhoudsplan, laat u zich helpen? En als het toch misgaat ligt er dan een noodplan klaar? Gewoon doen.

Wilt u meer weten? Interpolis denkt graag mee over onderhoud
Wij vertellen u graag meer over de voordelen van onderhoud én de mogelijkheden bij het uitvoeren. Bekijk de website van Interpolis of vraag naar verdere informatie bij uw adviseur.